لیست اختراعات امیر همائی
يكي از مشكلات عمده استفاده از نانو سيال درون مبدلها ايجاد رسوب بر روي جدارههاي مبدلهاي حرارتي و تجهيزات جانبي آنها ميباشد . اين رسوب علاوه بر كاهش راندمان انتقال حرارت در مبدل باعث انسداد در مبدل و افزايش هزينههاي توليد ميشود . در روش متداول به منظور كاهش ته نشيني نانو ذرات در نانو سيال قبل از بكار بردن نانو سيال درمبدل حرارتي ابتدا مواد فعال كننده سطحي (سورفكتانت) را به نانو سيال اضافه كرده و سپس مخلوط را تحت امواج آلتراسونيك قرار مي دهند تا همگن شود و سپس آن را در مبدل حرارتي استفاده مي كنند. اما باز هم مقدار زيادي رسوب نانو ذرات در مبدل اتفاق مي افتد.در اين دستگاه اين مشكل بر طرف شده است و از مزاياي اين دستگاه ميتوان افزايش ميزان پايداري نانو سيال و افزايش همزمان انتقال حرارت را نام برد. استفاده از اين دستگاه مي تواند ضريب انتقال حرارت جابهجايي را تا دو برابر افزايش دهد. از مزاياي ديگر اين دستگاه ميتوان تغيير در بار سطحي نانو ذرات را نام برد كه با اضافه كردن بار سطحي نانو ذرات به افزايش پايداري كمك مي كند. اين دستگاه با افزايش ميزان پايداري مي تواند موجب كاهش رسوبات درون مبدل شود. همچنين اين دستگاه با افزايش سختي محلول ميزان رسوبات قابل تشكيل بر روي ديواره مبدل را كاهش ميدهد.
وجود دستگاهي كه به صورت غيرتهاجمي و بدون استفاده از مواد مصرفي سطح قند خون را اندازه گيري نمايد بسيار حائز اهميت است. طراحي و ساخت يك دستگاه اندازه گيري قند خون كه بدون نياز به نمونه برداري از بيماران بتواند با دقت كافي قند سطح قند خون را اندازه گيري نمايد به چندين دليل حائز اهميت است كه مهم ترين دليل آن غيرتهاجمي بودن اين روش خواهد بود كه بيمار مي تواند بدون هيچ گونه آسيبي قند خون خود را اندازه گيري نمايد. از ديگر مزاياي اين دستگاه مي توان به مزاياي اقتصادي آن اشاره نمود به نحوي كه اين دستگاه نياز به هيچگونه مواد و تجهيزات مصرفي از قبيل سوزن و نوار اندازه گيري قند خون ندارد و لذا از خروج ارز از كشور جلوگيري خواهد نمود. سيستم مذكور به طور كلي شامل چند قسمت عمده ميباشد كه عبارتند از : پروب مادون قرمز، پردازشگر مركزي، نمايشگر و صفحه كليد . اين سيستم بهطوركلي قابليت استفاده براي كليه مراكز بهداشتي، مراكز درماني و درمانگاه ها، بيمارستان ها و براي استفاده عموم مردم، مشخصا بيماران مبتلا به ديابت و افراد در معرض خطر اين بيماري مناسب مي باشد.
اختراع " تجهيزات و سيستم اتصال ريل به تراورس" به حوزه حمل و نقل ريلي و به طور اخص به ساختار نصب ريل بر روي تراورس و همچنين تجهيزات و ادوات اتصال ريل به تراورس و كنترل بار وارده عمودي و لغزش به طرفين و همچنين به حوزه مكانيك و ماشين سازي مربوط مي شود.
در كليه سيستمهاي توزيع سيال، با توجه به ايجاد افت فشارهاي متفاوت در طول مسيرها و انشعابهاي مختلف و همچنين وابستگي مقدار دبي با عكس افت فشار، شاهد تغييرات دبي در مصرف كننده هاي يكسان، با لوله هاي هم سايز و با طول مسيرهاي متفاوت خواهيم بود. در سيستمهاي سنتي، جهت جبران عدم توازن موجود، به خصوص در واحدهاي دورتر، به ناچار بايد از پمپهاي بزرگتر و يا مصرف انرژي بيشتر در سيستمهاي آبرساني و تهويه استفاده نمود. لازم به ذكر است با روشهاي تحليلي و محاسبات عددي، امكان محاسبه و تنظيم دبي طراحي در انشعابها و مصرف كننده ها وجود ندارد. امروزه مهندسين جهت بهبود توزيع مناسب دبي، از روشهايي همچون لوله كشي معكوس در سيستمهاي تهويه و يا تنظيمات دستي شيرآلات در سيستمهاي باز مانند سيستمهاي آبرساني استفاده كرده كه در هيچ يك از روشهاي مذكور امكان دستيابي به دبي طراحي وجود نخواهد داشت و تنها راه تنظيم دبي در محدوده قابل قبول، استفاده از شيرهاي توازن دبي ميباشد. شير مذكور مستقل از فشار بوده و با استفاده از حركت مكانيزم فنري موجود در داخل نازل و همچنين تغيير سطح مقطع عبوري سيال، به واسطه افزايش و يا كاهش اختلاف فشار، امكان دستيابي به دبي طراحي، در محدوده قابل قبول را فراهم ميكند.
امروزه زوال ساختمان هاي بتني يكي از مشكلات اصلي در صنعت ساختمان به شمار مي رود. به علاوه تعداد زيادي از ساختمان ها در گوشه و كنار جهان با استفاده از آيين نامه هاي طراحي قديمي بنا شده اند كه مطابق آيين نامه هاي جديد غير ايمن مي باشند. هم چنين تغيير كاربري سازه ها و بارهاي بهره برداري وارد به آ ها خطاهاي محاسباتي اشتباه در ساخت و اجرا و خوردگي و زنگ زدگي آرماتورها باعث نا امن شده سازه ها مي گردد. از آن جا كه جاي گزيني چنين ساختمان هاي ناكارآمد موجب خسارت هاي سنگين به اموال عمومي و اتلاف وقت مي شود مقاوم سازي يكي از راه هاي پذيرفته شده در بهبود ظرفيت باربري و توسعه ي سرويس دهي ساختمان ها مي باشد. در بسياري از عناصر سازه اي ، تقويت و مقاوم سازي در مقابل نيروي برشي از مهم ترين مسائل محسوب مي شود. روش هاي زيادي براي مقاوم سازي ارائه شده است. در سال هاي اخير تحقيقات بسيار زيادي در مورد تقويت سازه هاي بتني توسط ورق هاي FRP(Fiber Reinforced Polymers در خمش يا برش صورت گرفته است و اين امر امكان طراحي هاي ايمن را براي مهندسين فراهم كرده است. علت رواج استفاده از ورق هاي frp را بايد در خواص اين ورق ها جستجو كرد. برخي از مزاياي ورق هاي FRP عبارتند از: دوام بالا، سبك بودن، مقاومت و مدول الاستيك بالاي برخي از نمونه هاي آن مقاومت در برابر شرايط محيطي و تركيبات شيميايي ، نفوذ ناپذيري مغناطيسي ، مقاومت در برابر ضربه، ضخامت كم، حمل و نقل آسان به دليل وزن كم، اجراي ساده ي ورق ها توجيه اقتصادي براي تقويت پروژه هاي سنگين و سطح تمام شده ي تميز. در كنار فوايد مطلوب ورق ها FRP جداشدگي زود درس صفحات FRP از سطح بتن قبل از رسيدن به بار طراحي از مسائل تاثيرگذار در استفاده از آن ها مي باشد. آماده نمودن سطح بتن جهت اتصال مناسب بين سطح و ورق مي تواند جداشدگي را تا حدي به تعويق بيندازد. ولي در اكثر تحقيقاتي كه تيرهاي بتن آرمه با ورق هاي FRP در برش تقويت شده اند. جداشدگي رويت شده است. اختراع حاضر روشي جديد را براي اتصال ورق هاي FRP به جداره ي كناري تيرهاي بتني به منظور تقويت برشي آن ها ارائه مي دهد به گونه اي كه علاوه بر كاشه حجم عمليات و هزينه هاي آماده سازي سطحي با به تعويق انداختن مكانيزم گسيختگي جداشدگي ، امكان استفاده از حداكثر ظرفيت كششي مصالح FRP فراهم مي شود . هم چنين ضعف برشي تيرها به طور كامل برطرف مي شود.
ربات تعمير لوله هاي فاضلاب كه بصورت واحدهاي بهم پيوسته است توسط يك موتور حركت مي كند قسمت داخلي آن مرتب شده است با واگن حمل متصل به چرخها و واحد حمل به يك سر دوار وصل است كه بلا فاصله قبل از واگن حمل (بعدي) است. سر دوار با داشتن ابزار و يا دستگاه هاي بازرسي كه بر آن سوار شده است توسط موتوري دوار حركت و هدايت مي شود. موتور كششي و موتور دوار بگونه اي مرتب شده اند كه در رابطه متقابل با هم تداخل دارند. موتور دوار به يك شفت توخالي وصل است كه بطور مستقيم به تمام واگنهاي حمل متصل است سردوار براي اتصال از بازوي ربات حامل ابزار پشتيباني مي نمايد . بازو و مفصل گردنده توسط بازوي ربات و همچنين حمايت از ابزار مي تواند توسط سيلندرهاي هيدروليك روي محور بچرخند. پايان بازوي ربات رو به روي قسمت سر دوار (چرخان) قرار دارد به گونه اي كه حركت چرخها را پشتيباني نمايد.
اتصالات الكترونيكي قابليت اطمينان بيشتري نسبت به اتصالات مكانيكي دارند چرا كه در آنها استهلاك قطعات وجود ندارد. از سوي ديگر كنترل سيستمهاي الكترونيكي بسيار آسانتر است و ميتوان سناريوهاي مختلفي را براي تنظيمات كلي سيستم در نظر گرفت، امكاني كه در سيستمهاي مكانيكي محدود است. هر چند اين پيشرفتها در جنبههاي مختلف همچنان ادامه دارد اما به نظر ميرسد فرمان خودرو تنها بخشي است كه هنوز هم وابسته به اتصال مكانيكي است و هنوز هم خودروسازان نتوانستهاند آن را به طور كامل با يك سيستم الكترونيكي جايگزين كنند. در حال حاضر تمامي خودروها، چه ارزان قيمت و چه گران قيمت، از اتصال مكانيكي ميان فلكه فرمان و چرخها برخوردارند. در بيش از يك قرني كه از اختراع خودرو ميگذرد، سيستم فرمان خودرو پيشرفتهاي بسياري كرده اما هيچگاه اين اتصال مكانيكي كه از طريق ميل فرمان برقرار است دچار تغيير نشده چرا كه هيچ جايگزين مطمئني براي آن وجود ندارد. در خودروهاي امروزي، سيستم فرمان با نيروي هيدروليك و يا الكتريكي كمكرساني ميشود تا فشار كمتري به راننده وارد شود اما اين مسأله هم باعث نشده اتصال مكانيكي ميان فلكه فرمان، جعبه فرمان و در نهايت چرخها قطع شود و همه سيستمهايي كه در سالهاي اخير به بازار عرضه شدهاند، به عنوان يك سيستم كمكي در كنار سيستم اصلي فرمان عمل ميكنند و خودروسازان تا به حال نتوانستهاند «ميل فرمان» را حذف كنند. علت اصلي اين مسأله ضعف تكنولوژي نيست چرا كه سيستم فرامين الكتريكي از مدتها قبل به صورت آزمايشي در خودروها به كار گرفته شده و آزمونهاي خود را نيز به خوبي پس داده است. در اين سيستمها، دستور چرخش چرخها، از طريق سنسورهايي در فلكه فرمان دريافت ميشود و از طريق پالسهاي الكترونيكي به يك موتور الكتريكي ميرسد و اين موتور متناسب با ميزان و سرعت چرخش فرمان، به حركت درآمده و چرخها را جابهجا ميكند. اما در اين ميان يك مشكل بزرگ وجود دارد كه مانع از نصب اين سيستم بر روي خودرو ميشود؛ فرمان خودرو مهمترين جزء كنترلي خودرو است و نميتوان هيچ ريسكي را براي خرابي احتمالي آن پذيرفت. فرمانهاي مكانيكي فعلي هر چند محدوديتهايي دارند و وجود اجزاي مكانيكي، استهلاك آنها را بالا ميبرد، اما سالها است از پس وظيفه خود برآمدهاند و در صورت خرابي هم تقريباً احتمال از دست رفتن كنترل خودرو در آنها صفر است چرا كه در نهايت با از دست رفتن سيستمهاي كمكي، فرمان خودرو اندكي سفتتر ميشود و با خرابي جعبه فرمان، در هنگام چرخش فرمان ممكن است صداي نامتعارف بشنويد اما در نهايت يك اتصال محكم مكانيكي ميان فلكه فرمان و چرخها وجود دارد و تنها در صورت شكستن ميل فرمان است كه كنترل خودرو به طور كامل از دست ميرود كه البته اتفاق محتملي نيست. در مقابل اما تصور سپردن فرمان خودرو به يك سيم كمي ترسناك است. احتمال خرابي سيستمهاي الكتريكي بسيار پايينتر از سيستمهاي مكانيكي است اما در مقابل سيستمهاي الكتريكي در زمان كاركرد حالت «صفر- يك» دارند به اين معني كه يا كار ميكنند و يا خراب هستند و خرابي سيستم فرمان كاملاً الكتريكي يك خودرو به معني از دست رفتن كنترل خودرو و در نهايت تصادف است. به همين دليل سازمانهاي ايمني تمام كشورها، وجود «اتصال مكانيكي» در سيستم فرمان خودرو را الزامي كردهاند و به اين ترتيب خودروسازان مطابق قانون اجازه نصب سيستم فرمان كاملاً الكتريكي را ندارند اما به نظر ميرسد نيسان توانسته يك راه حل مياني پيدا كند تا هم از پس قوانين برآيد و هم فرمان خودرو را كاملاً الكتريكي كند. فرمان الكتريكي با اطمينان كامل راه حل ما، هوشمندانه، ساده و البته كاملاً كاربردي است. سيستم فرمان ابداعي بنده تركيبي از سيستمهاي مكانيكي و الكتريكي است با اين تفاوت كه در اينجا سيستم اصلي فرمان، الكتريكي است و سيستم فرمان مكانيكي به عنوان سيستم «پشتيبان» عمل ميكند تا در مواقعي كه مشكلي براي سيستم الكتريكي پيش آمد بتواند وارد عمل شود تا كنترل خودرو همچنان در اختيار راننده باقي بماند و به اين ترتيب خودرو ميتواند به طور همزمان از مزاياي هر دو سيستم بهرهمند شود. براي اين منظور، در مسير ميل فرمان به جعبه فرمان يك كلاچ كوچك الكتريكي نصب شده است (كه مشابه آن را ميتوان در كمپرسور كولر خودرو نيز ديد). اين كلاچ به طور معمول باز است به اين معني كه اتصال مكانيكي ميان فلكه فرمان و جعبه فرمان و در نتيجه چرخها قطع است. در اين وضعيت، سيستم فرمان الكتريكي است كه هدايت خودرو را بر عهده دارد. به اين منظور يك سنسور در پشت فرمان نصب شده است كه با دقت بسيار بالا حركات فرمان را تحت كنترل دارد و ميتواند ميزان گشتاور وارد شده از سوي راننده به فرمان و سرعت چرخش فرمان را بررسي كرده و به واحد كنترل ارسال كند. از سوي ديگر اين بخش يك نقش مهم ديگر نيز بازي ميكند و آن ارسال پاسخ سيستم فرمان به راننده است. در غياب اتصال مكانيكي ميان فلكه فرمان و چرخها، فرمان خودرو هميشه با نيروي ثابت به چرخش درميآيد و اين ميتواند در زمان راندن خطرناك باشد ضمن آنكه راننده نياز دارد براي يك رانندگي اسپرت، واكنش چرخها را به خوبي درك كند. براي اين منظور اين بخش با توجه به وضعيت چرخها، سرعت خودرو و ...، ميزان مقاومت فرمان در مقابل چرخش را تعيين ميكند تا راننده همواره احساس طبيعي از چرخاندن فرمان داشته باشد. در اين سيستم سه بخش كنترلي مجزا قرار دارد كه دو تاي آنها چرخش هر چرخ را كنترل ميكنند و ديگري فرامين لازم براي ميزان سفتي و نرمي فرمان را به سنسور پشت فلكه فرمان ميفرستد. براي جابهجايي چرخها، از دو الكتروموتور پر توان و كوچك استفاده شده است كه هر يك از آنها به اتصالات يكي از چرخها متصل هستند هر چند در نهايت تمامي اين اتصالات به يكديگر متصلاند. علت استفاده از دو الكتروموتور كوچك به جاي يك الكتروموتور بزرگ، ارزانتر بودن دو الكتروموتور كوچك است ضمن آنكه اين سيستم فضاي كمتري را اشغال ميكند.
دستگاه هوشمند تشخيص اتوماتيك شاخص ارتباط عملكردي عصبي-عضلاني به صورتي طراحي شده است كه قابليت انجام تكليف هاي انقباضي مختلف استاتيك و ديناميك دست و پا را فراهم مي كند و همچنين ميزان بيشترين انقباض ارادي را در كنار اطاعات بيمار ثبت مي كند. كاربرد اين سيستم در كنار همزماني ثبت سيگنال هاي الكتريكي مغز و سيگنال هاي الكتريكي عضلات امكان تشخيص ميزان شاخص كوپلينگ برقرار شده در اثر تكليف انقباضي را در نرم افزار هوشمند مبتني بر روش يادگيري ماشين فراهم مي كند. اين سيستم مي تواند به عنوان يك روش كمك تشخيصي براي ارزيابي اوليه مسير عصبي بين سيستم عصبي-عضلاني يك سوژه جديد، در كنار آزمون هاي باليني زير نظر متخصص باليني و حوزه نوروارگونومي مورد استفاده قرار بگيرد.
اختراع حاضر، اسكوپِ سنگ و سراميكِ بدونِ شيار در روش با ملات است. از آنجا كه براي نصب نگهدارنده در روش نصب سراميك با ملات بايد شيار ايجاد كرد، نمي توان از سراميك هاي كم ضخامت در نما استفاده كرد. به همين جهت مقررات ملي ساختمان استفاده از آن ها را منع كرده بود كه با اين اختراع، ايراد موجود حل مي شود. لازم به ذكر است؛ اين اختراع علاوه بر عدم نياز به شيار، به طور همزمان، به عنوان فاصله گذار و تراز كننده نما نيز بكار مي رود. از اين رو باعث افزايش سرعت نصب و اجرا خواهد شد. اختراع حاضر در صنعت ساختمان سازي كاربرد دارد.
موارد یافت شده: 10